Az alapfokú művészetoktatás
Olyan fejlesztőpedagógiát képvisel, amelyben a hangsúly a meghatározott követelmények teljesítésével történő képességfejlesztésen van. A tananyag a művészeti terület azon alapvető tartalmait foglalja magába, amelyek elengedhetetlenül szükségesek a színművészeti-bábművészeti műveltség megalapozásához. A tananyag eszköz a tanulók értelmi, érzelmi és kifejezőképességeinek fejlesztésében. A művészetoktatás a készség- és képességfejlesztést, az ismeretgazdagítást a személyiségformálás eszközeként kezeli, követelményeit a gyermek életkori fejlődési jellemzőihez igazítja.
Az iskolában folyó nevelőmunka alapelveit a demokratikus társadalmi viszonyok elfogadásának mindennapi gyakorlata, az önálló gondolkodásra és alkotásra nevelés, az egészséges életmód kialakítása és a kiemelt esztétikai nevelés határozza meg.
Az előképző és az alapfokú szakaszokban (előképző 1-2., alapfok 1-6. évfolyamán):
Célok:
- a színművészet iránt érdeklődő tanulók személyiségének fejlesztése a dráma- és színjáték eszközeivel;
- alapvető színházi ismeretek közvetítése élményszerű formában;
- a művészetek befogadására nevelés;
- esztétikai nevelés, ízlésformálás;
- az önkifejezés lehetőségének biztosítása,
- az önértékelés képességének kialakítása, fejlesztése annak érdekében, hogy a tanulók képessé váljanak eredményeik felismerésére és azokat más tevékenységükben is hasznosítani tudják.
- a drámajáték-oktatás módszertani fejlesztése.
Feladatok:
- képességek, készségek fejlesztése (kiemelten: érzékelés, megfigyelés, koncentráció, alkotóképesség, problémamegoldás, kommunikáció, empátia, együttműködés, önértékelés);
- az egyéni képességekhez igazodó oktatás;
- változatos dramatikus tevékenységformák biztosítása;
- a befogadás élményében részesíteni a tanulót (a színházművészet és a társművészetek területén egyaránt);
- a pedagógiai műhelymunka támogatása.
Eszközök:
- tanórákba beépített készség- és képességfejlesztő gyakorlatok;
- hatékony tanulási módok alkalmazása (kooperatív tanulás, játékos tanulás, cselekvő tanulás stb.);
- differenciált feladatokon keresztül dramatikus technikák megismerése és széleskörű alkalmazása;
- táborokban a tanév során alkalmazott munkaformák további begyakorlása, illetve a dráma eszközeivel a világról és önmagunkról alkotott ismereteinknek további bővítése (pl.: meghatározott téma, vagy életkori, szociális stb probléma köré csoportosítva);
- színház-, kiállítás- és hangverseny látogatások;
- szíházi előadások megtekintése videofelvételről;
- a pedagógiai kísérletező tevékenység lehetőségének biztosítása, bemutatóórák, szakmai fórumok szervezése, pályázati lehetőségek követése.
A továbbképző szakaszban (7-10. évfolyamon):
Célok:
- a színművészet iránt érdeklődő, tehetséges tanulók fejlesztése;
- a színházról alkotott ismeretek bővítése élményszerű formában;
- a színjáték, mint művészi kommunikációs formának a megtapasztaltatása;
- az önkifejezés lehetőségének biztosítása;
- az önértékelés képességének kialakítása, fejlesztése, annak érdekében, hogy a tanulók képessé váljanak saját képességeik felismerésére, és azokat színházi tanulmányaik során alkalmazni tudják;
- a tanulók az élet más területein elsajátított ismereteiket a színjátékban is alkalmazni tudják.
- a színjátékoktatás módszertani fejlesztése.
Feladatok:
- készség- és képességfejlesztés, tehetséggondozás (kiemelten: alkotás, kifejezés, kommunikáció, koncentráció, együttműködés, önértékelés);
- a színpadi megjelenítés törvényszerűségeinek, a színjáték kulturális tradícióinak a megismertetése;
- a tanulók színházzal kapcsolatos fogalmi készletének, aktív szókincsének bővítése.
- az alkotás élményében részesíteni a tanulót;
- a befogadás élményében részesíteni a tanulót;
- a pedagógiai műhelymunka támogatása.
Eszközök:
- tanórákba beépített készség- és képességfejlesztő gyakorlatok;
- hatékony tanulási módok alkalmazása (kooperatív tanulás, játékos tanulás, cselekvő tanulás stb.);
- differenciálás (gyorsítás, mélyítés, versenyeztetés, felkészítés szakirányú továbbtanulásra, alkotótáborok szervezése stb.)
- differenciált feladatokon keresztül színházi konvenciók széleskörű alkalmazása;
- a tanórákon a közösen végzett munka folyamatos egyeztetése, értékelése a színházi szókészlet felhasználásával;
- élő és felvett szíházi előadások megtekintése, elemzése a színház fogalmi szókészletének felhasználásával;
- előadások létrehozása, bemutatása;
- a pedagógiai kísérletező tevékenység lehetőségének biztosítása, bemutatóórák, szakmai fórumok szervezése, pályázati lehetőségek követése.
Az egyes tantárgyak cél- és feladatrendszerét az alapfokú művészetoktatás helyi tanterve tartalmazza.